DIA penentu segalanya

Assalamualaikum.

Harini tiba tiba terdetik nak update. Alang alang ada wifi laju ni ha, kena lah manfaatkan

So, apa topik harini?

Ok, mari kita cakap pasal takdir. Ayat senang, KETENTUAN ALLAH

Nak dijadikan cerita...

Aku minat sangat bidang sains sejak di bangku sekolah, amek spm pun bidang tersebut. Then apply upu semuanya asasi sains. TIME TU LUPA YANG ASASI SUSAH. ASASI TU UNTUK BUDAK GENIUS, ASASI TU BUDAK PANDAI BI. NAK DAPAT ASASI TU SULIT, BANYAK SAINGAN.

Disebabkan aku apply kelapan lapannya asasi, jadi aku ditakdirkan tidak dapat tempat di upu. Kalau aku apply diploma confirm dapat. Cuma time tu fikir.... "Diploma 3 tahun, lama" "Diploma kena buat pinjaman" "Diploma buang masa" and so on. TU YANG PI APPLY ASASI SEMUA TU! HAHAHAHA.

Tak dapat upu takde lah kecewa macam orang mati anak. Haha

Then dapat tawaran matrik. Time tu fikir... "Matrik setahun, sekejap. On jela. Lagipun takpayah bayar apa, bayar yuran pendaftaran 500 je. Then dapat elaun. Okay la tu."

Dapat matrik Perlis weyy!! Hahaha






Duduk sana almost 8 months, then fed up. Nak berhenti. Time tu fikir... "Kalau berhenti, hilanglah angan angan aku nak sambung bidang sains. Hilang jugak cita-cita aku nak jadi arkitek."

ORANG KATA ANAK KEDUA KALAU KATA TAKNAK MEMANG TAKNAKLAH JAWABNYE

Pastu, berhentilah matrik Perlis.

Banyak jugaklah hentaman yang aku dapat, haha. Macam ni

"Weh, sayang doh, Tinggal lagi berapa bulan lagi ni"
"Cita cita nak jadi arkitek cemana?"
"Bajet je boleh bawak bidang sains, last last kecundang jugak"
......dll

Tapi....aku tak dengaq pun. Aku cakap taknak teruskan, taknak jugak hahahaha

Dah kuar dari matrik, aku fikir pulak nak sambung kat mana. Ha time tu baru terfikir "Kenapalah tak apply diploma dulu"

Time tu baru rasa nikmatnya diploma. HAHA

Cari diploma bidang sains jugak. Tapi.... teringat pulak diploma kena buat pinjaman pt. takpun MARA. Kalau MARA banyak pulak proses dia, lambat pulak tu.

Buat istikharah, then ummi cakap "Apa kata anis hafaz Quran?"

Ha time tu jugak aku search kat mana aku nak sambung belajar bidang tu.

Ummi cakap ummi nak diri anis macam anis kecik dulu. Suka baca Quran berlagu, bawak Quran ke mana mana. Senang cerita mulut tak lekang dengan ayat Quran. Yelah, duduk matrik haritu rasa jauh gila dengan Allah. Asyik dengan tuto, amali, kuliah. Kelas sampai petang. Malam kena buat tuto sebab esok kena hantar. Memang padu gila jadual.

Dan akhirnya, aku apply KUIM.

Aku apply course Diploma Tahfiz AlQuran dan Qiraat, tapi sayangnya tak dapat. Sebab...... aku takde arab! KUIM apply online. Just masukkan details, then terus dapat tak dapat kat situ je.

Fed up sikit time tu.

Pastu pokteh cakap "Kenapa tak apply KUIS?"

"Eh haah."

Aku apply, dapat offer letter then kena interview.

Time interview, boleh pulak ustazah tu cakap "Ni addmath ni, Chemistry. Physics. Kenapa tak amek bidang lain?"

Aku punya selamberrr jawab "Ustazah, saya nak hafaz Quran"

Interview kena hafaz 1 page Quran dalam masa setengah jam. Dan alhamdulillah aku lepas. Ustazah cakap nanti tunggu panggilan.

Dan.........alhamdulillah kini aku di KUIS dalam bidang Tahfiz Quran dan Qiraat bersama tajaan untuk 3 tahun. Takde pinjaman ptptn atau MARA atau apa apa pinjaman.






Tapi kalau ikutkan hati nak je apply MARA untuk duit sendiri. Boleh beli kereta, hehehe. Sebab aku yakin dengan pointer aku dulu hingga sekarang (sem 4), aku boleh tukarkan pinjaman tu kepada biasiswa. Tapi ayah tak kasi, hmmmmm. Nak buat cane

Kat sini aku cuma nak cakap, alhamdulillah Allah permudahkan hidup aku. Allah jauhkan aku dari hutang. 1 benda yang paling aku takut, tu lah. Hutang. Memang nampak mewah students dapat duit gedebuk, tengok dorang kemain melawa, pi shopping sana sini, padahal hutang bertimbun atas kepala. Lepas dip, kena kerja untuk bayar balik hutang. Nak sambung degree, kena fikir kemudian.

Allah mudahkan urusan aku. Terima kasih Allah.

Lepasni, aku boleh sambung degree terus, InsyaAllah free lagi. Hehehehehehe doakan.

Impianku di sini



MAAHAD FATAYAT MANSOURA, EGYPT