Antara duniawi dan akhirat




Banyak persoalan yang berada diminda, banyak tanda tanya dan juga kata kerja......


Actually saya dah penat dengan pameran kerjaya. Penat penat dan penaaaaat!!! Sini pameran, sana pameran, situ pameran. Ye, memang itu untuk kemudahan kita, tapi................janganlah buat banyak kali. Terasa sedikit bosan kalau sesuatu benda yang kita dah tahu, diulang berkali-kali. Kannn? And, membuatkan kita keliru untuk melanjutkan pelajaran after SPM. -,-


Cakap pasal lepas SPM, banyak benda saya dah fikir. Sambung belajar? Of courseeeeeee!!!! Tapi dalam mempersoalkan sambung belajar, hal ini antara ilmu duniawi dan ilmu akhirat. Saya nak hafaz al-Quran 30 juz, saya teringiiinnnnnnnnnnnnn sangat sangat SANGAT! Okay. Kalau nak full hafaz al-Quran serta tajwid, orang yang berpengalaman kata dalam masa 2 tahun. Hm, tapi dalam masa yang sama, saya nak sambung belajar jugak, it is about ilmu duniawi. Orang kataaa.......kalau ada ilmu, cerah masa depan. Tapi ilmu akhirat??? *seribu tanda tanya*


Saudara ada cakap, ada sorang kakak ni, masuk tahfiz after SPM. Kakak tuu dapat straight A's time SPM and yang menaikkan bulu roma, kakak tuu dapat tawaran sambung belajar dekat UK!!! Bukan Ulu Klang, United Kingdom. Kakak tuu still simpan surat tawaran tuu. Then saya tanya dekat saudara saya "Kenapa dia tak teruskan belajar, gempak tuu dapat overseas?" Saudara saya cakap "Kakak tuu nak belajar ilmu akhirat pulak, ilmu dunia biar sampai SPM je". MasyaAllah~ Saya pun nak centu jugak, tapi saya nak sambung belajar bidang seni bina...... :'( Tsk tsk


So, I decided nak buat cemni. Lepas je habis SPM, masuk tahfiz 3 bulan, dapat 2 juz punnn, alhamdulillah. Then ambil keputusan SPM 9A InsyaAllah, hehehehe. Lepastu sambung belajar sampai degree. And, kalau ada umur yang panjang, sambung hafalan al-Quran. InsyaAllah. 


Kita merancang, Allah yang menentukan. Wallahua'lam, assalamualaikum.







\