Set your mind




Ummi masuk ke dalam kelas 5 Neptune lalu duduk berhadapan dengan Pn.Chow :-

Teacher : Yes, Ibu siapa?

Ummi : Anis Munawwarah.

Teacher : Okay haa. Anis punya prestasi bagus. Cuma Addmath dengan Chemistry low sedikit laa. Tapi kenapa Physics kamu bagus ye Anis?

Me : Physics senang sikit. Chemistry susah. ^_^

Teacher : Yes. Ramai pelajar kata begitu. You tau kenapa? Sebab chapter-2 Physics takde hubung kait antara satu sama lain. If Chemistry, kalau you taktau nak cari RAM and so on, you never understand for next chapter. 

Me : *senyum* Taktau nak cakap apa

Ummi : Kena banyak buat latihan sepatutnya. Kalau tak faham, kena banyak bertanya.

Teacher : Yes, betul tuu puan. Cuma Anis ni kurang bertanya. Kalau dia tak bertanya, saya taktau problem dia apa. 

Me : *senyum again.....*

Ummi : Lepas ni, banyakkan bertanya. *sambil pandang aku*

Teacher : LK and your Math okay ye Anis? Kamu minat ye?

Me : Saya minat subject tu teacher. 

Teacher : See! You nampak tak, kalau you minat subject tuu, you can score. You like Chemistry?

Me : NO!


Budak cina bermaharaja lela dalam kelas. *low quality*


Yap Zhan Sheng dapat nombor 1. Huyyooooo, hehehh. Thats why saya sayang dia. Haha lol. 


Sebenarnya, kita tak boleh cakap dekat diri kita yang kita tak boleh capai sesuatu kejayaan. Kalau kita belum berusaha, cemana kita boleh tau yang kita tak boleh kan? Jangan terus-menerus cakap kat diri kita yang kita tak boleh. And, jangan set minda kita dengan perkataan "TAK MINAT". Kalau kita dah set dekat otak kita yang kita tak minat apa-2 subject, sampai bila-2 pun kita akan benci subject tuu. Begitu jugak sebaliknya, kalau kita set dekat otak kita yang kita minat gila-2 sesuatu subject tuu, selama-lamanya kita akan cinta subject tuu. Like me and Mr. LK! :>


So, walau kita tak suka suatu subject tuu, buat-2 je suka. Jangan terus set kat otak, "I HATE YOU". Set your mind with "I LOVE YOU". Wooooiiii, "I love you" tuu bukan untuk boyfriend or girlfriend ang!!! "I love you" for your subject okayy. If korang ambil 10 subject, cintakan 10 subject tuu. Jangan pilih kasih. Okay? Saya cakap ni untuk rakan seperjuangan saya and diri saya sendiri. Yang baik itu datang dari Allah, yang kurang itu datang dari diri saya sendiri. Wallahua'lam.


Assalamualaikum



Anismun :)